Een bijzonder werk van de virtuoze kunstenaar Rudolf Bonnet(1895-1978). Bonnet is beroemd om zijn adembenemend esthetische tekeningen van de menselijke figuur. Vooral zijn Balinese werken zijn gezocht. Denk aan het fraaie portret van ‘Devi Sita’ dat in onze novemberveiling van 2020 voor €70.000 van eigenaar wisselde. Bonnet slaagt er steeds weer in om de afgebeelde figuur persoonlijkheid te geven. De ene keer verstild en dromerig, de andere keer aanwezig en zinderend van energie en alle denkbare nuances daartussen.
Het werk in deze veiling is uitzonderlijk in medium én in onderwerp: Een kleurrijk schilderij van de kunstenaar van wie we vooral monochrome tekeningen kennen; een diervoorstelling van de tekenaar van mensfiguren.
Een Amazone ara als onderwerp verwachten we dan ook niet meteen van de kunstenaar. Toch maakt Ruud Spruit in zijn boek ‘Artists on Bali’ melding van tekeningen van papegaaien en apen. We hebben hier hoogstwaarschijnlijk te maken met een vroeg werk uit de Amsterdamse tijd dat geschilderd is naar aanleiding van een bezoek aan de dierentuin, mogelijk Artis. De exotische vogel is door zijn formaat en kleurenpracht een opvallende verschijning tegen een decoratieve achtergrond van caladiumbladeren.
Bonnet wist al op jeugdige leeftijd dat hij kunstenaar wilde zijn en ondanks aanvankelijk verzet van vader Bonnet werd hij in 1911 toegelaten tot de Hendrick de Keyserschool te Amsterdam. Maar niet nadat papa, met zoon Rudolf, zijn goede vriend en kunsthandelaar Bert Voskuil om advies had gevraagd. Voskuil ‘zag wel iets in het werk van de jonge Bonnet’ ( H. de Roever p. 16). Op de achterzijde van het spieraam van dit werk bevindt zich een etiket van ‘Schouten & Voskuil’. Voskuil zal in die vroege jaren van het kunstenaarschap doeken en spieramen hebben geleverd aan Bonnet.
Daarna volgde in 1913 de opleiding aan de Rijksschool voor Kunstnijverheid waarnaast Rudolf ook de avondopleiding aan de Rijksacademie van Beeldende Kunsten volgde en als vierde opleiding in 1916 de ‘dagklasse van de decoratieve afdeling van de School voor Bouwkunde, Versierende Kunsten en Kunstambachten in Haarlem’ afrondde (H. de Roever p. 16). Met deze gedegen opleidingen begon hij in 1917 zijn bestaan als zelfstandig kunstenaar. Een periode waarin hij op zoek ging naar zijn eigen wijze van verbeelding, zowel in techniek als onderwerpskeuze.
Het decoratieve van de voorstelling zoals het expressieve kleurgebruik in de verentooi alsook de bladerstructuur in de achtergrond laat zien hoe de ambachtelijke opleidingen de verbeelding van de nog jonge kunstenaar Rudolf Bonnet hebben beïnvloed.
Bonnet is vooral tekenaar; het schilderen in olieverf is een zeldzaamheid gebleven. In zijn oeuvre zijn nauwelijks olieverfschilderijen bekend; hij lijkt na enkele vroege werken het schilderen in olieverf te hebben opgegeven. Het nu aangeboden werk is een uitzonderlijk hoogtepunt uit de beginperiode van deze bijzondere kunstenaar.
Provenance:
-Theodurus Jan de Maaré, director of NV Koninklijke Fabriek van Verbandstoffen v/h Utermöhlen & Co., Medan (1918-1932), thence by descent to the present owner.
Literature:
-H. de Roever-Bonnet, ‘Rudolf Bonnet – Een zondagskind’ Pictures Publishers, Wijk en Aalburg, 1993.
-Ruud Spruit, ‘Artists on Bali’, The Pepin Press, Amsterdam 1995, 1997.
Olieverf op doek , 81×62 cm
Lot 8 september 2021, hamerprijs 28.000,-