Bij Ubud, op Bali bevindt zich een heilig bos, waar apen wonen en waar al vanaf de veertiende eeuw verschillende Hindoe-tempels zijn gebouwd. In onze tijd is het een van de belangrijkste toeristische attracties van Bali. In de Balinese cultuur zijn niet alleen de tempels heilig. Ook de natuur er omheen, en de interactie tussen mens en natuur, hebben een belangrijke spirituele dimensie.
Of kunstenaar en avonturier W.O.J. Nieuwenkamp dit beseft heeft, toen hij deze tekening van het Heilige Bos maakte, is de vraag. Uit de reisverslagen die hij publiceerde blijkt, behalve een esthetische gevoeligheid, en een zeer praktische inslag vooral ook een (kunst)historische belangstelling. Toen Nieuwenkamp eens het buitenverblijf van de Familie Doria Pamphili te Rome bezocht, en daar een bloem schetste, zag hij ineens in de vorm van de lotus-achtige bloem de plattegrond van de Borobudur. Het bouwde er met de hem eigen voortvarendheid een theorie omheen. De Borobudur was niet bedoeld als grafmonument, maar als zetel voor de Boeddha, zodra deze op aarde zou terugkeren. Dat dit niet gebeurde zou voor de mens aanleiding zijn geweest om de tempel maar te laten vervallen.
De oorsprong van de Borobudur is nog steeds een raadsel.
Deze tekening van Nieuwenkamp uit 1937 wordt in augustus in het Venduehuis geveild.
mrt
05